Seks treningstips til positiv trening

25.01.2013 @ 15:42 i Trening 0 kommentarer

Vi er enige om at man bør trene litt alle og enhver? Ikkesant? Om du går turer, tar trappen i stedet for heisen, og sykler til jobb, eller om du trener på treningsstudio, det velger du selv. Men uansett hva du velger, dersom du skal trene mot et mål har jeg noen treningstips til deg som gjør treningen litt mer positivt ladet:



1. Du bør ha et mål å trene etter, uansett om det er en vekt du skal ned i, en vekt du skal klare å løfte, et midjemål, eller om det er at du skal klare å løpe en distanse på en bestemt tid. Alle disse er konkrete, målbare mål. Du kan ha et stort mål, med flere delmål i mellom der du er nå, og det store målet.

Du kan også bestemme deg for hvor mange treningsøkter du vil sette deg som mål å ha i 2013. Husk da at du "komitter deg" til målet ved å gjøre det offisielt. Legg det ut på facebook, bloggen, eller fortell det til venner og familie, da er det ikke så lett å gi det opp. ;) (Mitt mål er 200 økter i 2013!)

Legg en strategi for å nå målene, hvor mange økter må du ha i uka for å oppnå årsmålet ditt? 




2. Tren regelmessig. Kan du ikke trene mer enn et par ganger i uka? Ok, da får du tak i en personlig trener eller noen som har litt peiling. Så setter dere opp en plan om hva du skal gjøre på de øktene for å få trent hele kroppen på de to dagene. Pass at du ikke trener samme muskelgruppe for ofte. (Mener å ha hørt at du bør ha ca. 48 timer mellom hver gang du trener en muskelgruppe.) Og pass på så du ikke starter opp for hardt, det er viktig at du ikke trener på deg skader eller at du trener så hardt at du mister motivasjonen. 

 

3. Variasjon er viktig!  Trening skal være gøy. Hvis treningen blir for ensformig blir det kjedelig. Prøv å legge inn litt forskjellige øvelser og går du på program som jeg gjør, bør du bytte ut noen av øvelsene hver 5-8 uke. Legg inn noen kondisjonsøkter også. Prøv roing, sykling, løping, elipsemaskin, hoppetau. etc.



Variasjon i treningen er med på å opprettholde motivasjonen og unngå skader. Forsøk å variere underlaget også, bruker du foreksempel stor ball i treningen? Da får du trent opp støttemusklaturen i mage og rygg. Det er kjempeviktig for god holdning.



4. Få nok søvn og mat! Du må passe på så du får nok søvn! Og ikke la være å spise fordi du vil ned i vekt. Trening er ikke noe du gjør på tom mage. Da gir du bare opp alt sammen etter svært kort tiid. Hvile og næring er viktig når du trener!  Sov minst syv timer om natten, spis et lite måltid før trening hvis det er lenge siden du har spist, og spis en energibar, en banan eller lignende etter trening. 

 

5. Treningen skal være moro!  Finn treningformer som gjør at du synes det er  morsomt å gjennomføre treningsøkta. Hater du å løpe, så la være! Da prøver du noe annet i stedet. Kjøp deg noen freshe treningsklær som du er komfortabel i, men gjerne i litt fine, knæsje farger også! ;)




6. Det kan være lurt å ha en treningspartner. Det er vanskeligere å droppe en treningsøkt hvis man har en avtale med en treningspartner. Det går an å ha en "avstands-treningspartner" også. Jeg og en venninne i Larvik motiverer hverandre, og ved å sjekke inn via facebook på treningssenteret viser man at man er på trening og tar målet sitt seriøst. Og kanskje inspirerer det noen andre til å komme seg opp av sofaen også? Husk å feire seierene dine! Skryt litt av deg selv! Det er lov! 

 

Drit i janteloven, folkens! DU ER FLINK, OG JEG HEIER PÅ DEG!!!

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits