Arkiv mned: juni 2013

Kalimera!

27.06.2013 @ 16:21 i Reiser og turer 0 kommentarer

Kalimera - god dag!

Jeg må advare deg, det er snakk om veeeeeldig mange bilder i dette innlegget! Jeg har bestemt meg for å gi dere et heftig bildedryss, med noen små kommentarer (og noen litt lengre) til noen av bildene, men med selve innlegget til slutt. Dermed kan du nyte bildene i nogenlunde jevn flyt, også kan du lese om turen vår etterpå :)

Over: Jada, som du sikkert ser, er disse bildene tatt første dagen. *bleiking* :P

Allerede før vi reiste hadde vi bestemt oss for at vi skulle gå opp det fjellet som ligger mellom Kamari og Perissa. Det endte med at vi gikk opp to ganger. Som du sikkert legger merke til er det litt foskjellig vær på noen av bildene, det var ganske overskyet første gang vi gikk opp, og litt skiftende andre gangen.
Det er en kjempefin tur med en ganske hard første etappe, men når man kommer over den første stigningen er det bare herlig. Vi gikk stien fordi vi ikke synes det så like koselig ut å gå bilveien opp. Det var mange som gikk der i stedet for stien. Mye mindre bratt, men likevel! Sammen med bilene, ATV'ene og scooterene. Huff, nei takk.

På toppen av fjellet ligger Ancient Thira, ruinene etter den gamle hovedstaden på Santorini. Det koster 2 euro å komme inn, vi var der inne, men vi synes fort det ble kjedelig. Jeg tror man må lese om det på forhånd for at det skal være kult. Det sies at det er en helt fantastisk utsikt derfra, men siden vi valgte en overskyet dag fordi vi skulle gå opp, så vi ikke så mye.

Over: Ahh! Se på de vakre fargene, det er urteplanter, og de lukter fantastisk!
Under: Bilde bort mot bilveien.

Saim så at det var så mange som hadde risset inn navn og datoer i steinene rundt omkring. Så skulle han være noe dårligere, oh no! :P Jeg skjønte liksom ikke helt hva som skjedde med en gang, så jeg bare fortsatte å gå til jeg merket at han ikke kom etter. Så da jeg kom tilbake så jeg han sitte å hakke løs på steinen.. Haha! Søte mannen! <3

Over: Hulken sjæl.

Over: Vi prøvde oss som fjellklatrere. Hehe...

Under: Ja, han har en tendens til å hoppe opp på kanter og skremme livet av stakkars meg, som ikke stoler et sekund på at han har sjekket at det ikke er farlig om han faller ned på andre siden.

Under: Her er vi ved Red Beach, ganske skummelt synes nå jeg å gå nede på stranda med DET fjellet hengende over meg. Så vi var ikke der så lenge.

Under: Pyrgos. En utrolig romantisk, typisk gresk by. Med de trangeste gatene, og alle de hvite husene. Og selvsagt katter. Over alt. (Ja, vi er litt redd for katter begge to)

Over: Saim tok dette bildet av en nydelig sommerfugl i den lille byen Pyrgos.
Under: *tittei* Firfisle.

Under: Oia rett for solnedgangen.

Under: Det var noen andre enn oss som ville få med seg solnedangen i Oia. Hehe.. Fullt forståelig, forresten. Bare se!

Under: Det var noen som giftet seg på det skipet du ser i hjørnet der. Tenk deg å gifte seg med den solnedgangen som bakgrunn! <3 Herregud.

Over: Kista til høyre i bildet, vinduet og det blå skapet med hvit tekst, er det eneste som ikke er veggmaleri. Kult, sant?

En annen kveld kjørte vi opp til et utkikspunkt for å se solnedgangen derfra. Det var myye roligere stemning og mye færre mennesker.

Ja... Historien om ringen.
Saim fant en ring som har hadde sååå lyst på. Eneste problemet var at den ikke fantes i hans størrelse. Så begynte den evige vandringen i utallige smykkebutikker. Du vil ikke tro hvor sinnsykt mange smykkebutikker det finnes på den relativt lille øya! Til slutt falt valget på denne skjønnheten. Ganske lik den første han fant.

Under: Irini, skjønne Irini! <3 Hun driver Eden Fish Spa i Kamari. Hvis du skal til Kamari, dra innom og ta Fish Spa hos henne. Like mye for Fish Spa som for Irinis sprudlende vesen! :D

Over: Ja, vi spilte mye kort! Vi har faktisk en tradisjon om å kjøpe en kortstokk på hvert sted vi ferierer. :P

Reisen gikk nok en gang til Hellas, denne gangen til vakre Santorini <3
Santorini, med de svarte strendene er restene av en enorm eksplosjon for så mye som 3 500 år siden. Eksplosjonen ødela de tidligste bosettingene på det som kun var én stor øy og førte til dannelsen av den store kalderaen. Øya het egentlig Thera, men på grunn av et kloster på øya for St. Irini, begynte seilere som stoppet innom øya, å kalle øya for Santa Irini. Og etterhvert ble det altså bare til Santorini. Dette lærte vi på en restaurant i den ekstremt vakre byen Oia.
Oia uttales Ia, byen ligger helt ytterst på en ene siden av "måneformede" Santorini. Det Oia er kanskje aller mest kjent for en den spektakulære solnedgangen. Mengder av mennesker samles i trappene helt ut mot havet hver eneste kveld for å se, det er en helt særegen stemning.

Vi bodde i byen Kamari, en koseilig, dog veldig turisttilrettelagt, liten by. Massevis av forskjellige tavernaer og små butikker.
Som nevnt er strendene svarte. Men om du ser nærmere er det riktignok mest svarte stener, men også grønne, oransje, røde og hvite. Veldig stilig med alle fargene når man får dem nærmere. Flere steder får du kjøpt smykker og andre suvernier som er laget av lavastener og glass. Veldig mye fine smykker! Virkelig! Men om du spør meg, ta heller turen innom den lille smykkebutikken oppe ved apoteket. (Jeg har prøvd, men jeg husker ikke for alt i verden hva den het!) Det utrolig hyggelige ekteparet som driver butikken er kjempesøte! Hos dem kan du komme med en sten du selv plukker på stranda, og de kan lage et smykke til deg med den. Kult ikkesant?

Over: Noen bilder fra Thira.

Hovedstaden i Santorini, Thira (som uttales Fira) er en vakker by med trange gater og hvite hus som henger over hverandre, sånn som i Oia. I Thira er prisnivået litt høyere enn andre steder, men jeg vil anbefale et besøk likevel. Du finner alt fra små vinutsalg hvor du vil tilbudt smaksprøver, turistbutikker med suvernirer, og en overraskende stor mengde med smykkebutikker av det elegante, dyre slaget.
Gå gjerne i bakgatene, som vi gjorde, det er et mylder av små trange gater og smug i denne byen, det er verdt det å gå seg litt "vill" her... Og for all del; spis lunsj på en terasse så du kan nyte utsikten, den er fantastisk!

Over: Utsikt fra borgen i Pyrgos, her ser du Fira helt til høre i bildet, og ytterst på tuppen ser du Oia.

Vi bodde på Villa Joanna. Det har seg nemlig slik at vi har faktisk sovet en natt på Santorini tidligere, på nettop; Villa Joanna. Den historien startet med en reise til Paros, der vi skulle ta båt til Paros fra Santorini. Været var dårlig og det var myyye bølger. Båtturen var mildt sagt skremmende, og jeg tror stort sett alle på båten kastet opp. Jeg skjønner fremdeles ikke den dag i dag at jeg ikke kastet opp! Det gikk på ren viljestyrke tror jeg. For å å gjøre en lang historie noe kortere; jeg nektet å ta den båten tilbake når ferien var over fordi vi hadde sett at det gikk en større ferige mellom øyene også. Dermed ordnet Apollo billetter til ferigen og en natt på hotell for oss på Santorini. Ferigen og flyet vårt korresponderte ikke, så det var eneste løsning. Vi falt for dette nydelige lille hotellet, så da endte det opp med at vi valgte dette som vårt hotell nå, tre år senere. :)

Har du vært på Santorini, eller skal du kanskje dit?

Jeg håper innlegget falt i smak uansett, og lurer du på noe er det som alltid bare å spørre. :)

#ferie #ferieminner #hellas #sommer #sommerferie #sommer2013

Mobilblogg: Krypende tilbake

10.06.2013 @ 09:05 i Reiser og turer 0 kommentarer

Jeg beklager at jeg forsvant så brått og at jeg ikke har blogget eller forklart mitt plutselige fravær.
Jeg har ikke så lyst til å dvele så veldig ved hvorfor, jeg har hatt en relativt tung tid og har hatt lite eller ingenting å dele med dere.
Men nå har jeg (og noen av mine nærmeste) tatt meg i nakken og jeg er klar for å prøve å komme tilbake til gamle rutiner.

Min kjære mann insisterte på at vi trengte en god pause fra hverdagen og nå i skrivende stund er vi i Hellas på andre uka. :D
Santorini er øya vi har besøkt denne gangen og når vi kommer hjem skal jeg lage en Santorinispesial til de som skal, eller kunne tenke seg, til øya med de svarte strendene og vakre hvite byer som henger ut over klippekantene. :)

Aller først kommer selvsagt en oppsummering av ferien vår med bilder og fortellinger, som jeg vet noen venter spent på. Jeg har nemlig hele tiden lagt ut smakebiter på instagram. Så om du vil se noen glimt fra Santorini allerede nå, kan du gjerne søke meg opp på instagram. :)

Jeg håper på å komme tilbake til full rutine når jeg kommer hjem. Og kanskje klarer jeg en dag å forklare mitt fravær bedre.